Ako zmeniť parkovanie v Bratislave
Ako zmeniť parkovanie v Bratislave
Parkovacia politika musí zabezpečiť, aby Bratislavčania mali kde zaparkovať, keď prídu domov. Po tom, ako mesto rozbehlo spúšťanie parkovacej politiky, sme svedkami chaosu a rozhodnutí, na ktoré doplácajú Bratislavčania. Čo s tým chcem ako primátor spraviť? Odpoveď nájdete vo videu:
Parkovacia politika v praxi: Nezmyselné pravidlá a pokuty vyššie než v
susedných krajinách
Parkovacia politika má
podľa Rudolfa Kusého, starostu Nového Mesta a kandidáta na primátora, prinútiť
Bratislavčanov, aby prestali používať autá. Namiesto nezmyselných pravidiel a
vysokých pokút však Rudolf Kusý navrhuje pozitívnu motiváciu k využívaniu MHD a
zvýhodnenie Bratislavčanov v parkovacej politike.
Hoci bolo Nové Mesto
jednou z prvých mestských častí, ktoré zaviedli parkovaciu politiku, dnes je
Rudolf Kusý sklamaný z toho, aký nefunkčný je parkovací systém v praxi.
„Bratislava je džungľa
rôznych pravidiel, značení a aplikácií, ktoré sú v jednotlivých mestských
častiach iné,“ upozorňuje trojnásobný starosta a kandidát na primátora. Zámerom parkovacej
politiky bolo uľahčiť Bratislavčanom parkovanie a zabezpečiť,
aby po príchode domov mali kde zaparkovať.
Ulice Nového Mesta sa
totiž začali meniť na odstavné parkoviská pre ľudí prichádzajúcich do
Bratislavy, takže sa neraz stalo, že Bratislavčania nemali voľné parkovacie
miesta pred vlastnými bytmi. A práve týmto nepríjemnostiam mala zabrániť
parkovacia politika.
Auto nie je luxus, ale nutnosť
Z parkovacej politiky sa
však podľa Rudolfa Kusého stal trest za to, že ľudia jazdia
autami a nie mestskou hromadnou dopravou.
Parkovacia politika,
ktorú zaviedol aktuálny primátor Bratislavy Matúš Vallo, nesprehľadnila
parkovanie v hlavnom meste. Práve naopak – chaotické pravidlá, rôzne
značenia a zbytočné aplikácie nútia zmätených vodičov, aby parkovali
kade-tade a dúfali, že nedostanú vysokú pokutu.
„V systéme sa
neorientujú ani rodení bratislavskí šoféri.“
Pokuty za nesprávne
parkovanie v Bratislave sú navyše vyššie než v susednej Viedni či v
Prahe. Viedenskí vodiči zaplatia za priestupok zhruba 35 eur, v Prahe je
pokuta v prepočte asi 20 eur.
„V týchto dňoch
dostávajú Bratislavčania pokuty vo výške 78 eur, a to v situácii, kedy sa ani
rodení bratislavskí šoféri nevedia v systéme orientovať,“ hovorí Rudolf Kusý.
Starosta súhlasí, že v
Bratislave je potrebné znížiť počet áut, no trestať vodičov parkovacou
politikou považuje za nesprávne. Zavádzanie nových daní, chaotický parkovací
systém a vysoké pokuty nepovažuje za spôsob, ktorý by motivoval ľudí k
využívaniu MHD.
Jedno auto v rodine
Rudolf Kusý nevníma ako luxus, ale častokrát ako nutnosť. Kľúčom k zníženiu
počtu áut v bratislavských uliciach je podľa neho skvalitnenie MHD,
vybudovanie nových električkových trás či zapojenie vlakov. Dostupnejšia a
kvalitnejšia hromadná doprava umožní Bratislavčanom pohodlné cestovanie aj bez
využitia vlastných áut.
Nová parkovacia politika a bezplatné parkovanie
Aktuálny systém
parkovania má podľa trojnásobného starostu množstvo chýb, ktoré je nutné
odstrániť. Nová parkovacia politika by mala byť prepracovaná, prehľadná
a dostupná pre každého vodiča.
Kusý okrem iného
kritizuje aj nutnosť vlastniť smartfón. Platba za parkovanie cez aplikáciu
totiž nemyslí na ľudí, ktorí nemajú múdry telefón či internet v mobile.
„Kým sa nezmení
chaotický parkovací systém, mali by sa odpustiť pokuty.“
Aby bolo parkovanie v
Bratislave konečne prehľadné, je nevyhnutné nastaviť jednotný a
zrozumiteľný systém parkovania v celej Bratislave. Každá mestská časť
by mala byť samostatnou parkovacou zónou, platenie by malo byť možné prostredníctvom
SMS a aplikácie.
Rudolf Kusý navrhuje aj zvýhodnenie Bratislavčanov, pre ktorých
by bolo bezplatné parkovanie s výnimkou zón, kde je veľký pretlak áut (napr.
centrum, Tehelné pole či lokalita 500 bytov) a tiež bezplatné parkovanie do
16-tej hodiny v týchto zónach. Namiesto Bratislavčanov by tak za parkovanie
platili mimo-bratislavskí vodiči, ktorí denne do hlavného mesta prichádzajú. Zároveň by mali mať Bratislavčania nárok aj na bezplatné parkovanie
pre prvé auto.
Kusý dodáva, že kým sa
nezmení chaotický parkovací systém, je treba odpustiť Bratislavčanom aj pokuty
za parkovanie.